سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصفهان نصف جهان

راهاندازی زیر ساخت اطلاعات مکانی (SDI) شهر اصفهان

    نظر

راه‌اندازی زیر ساخت اطلاعات مکانی (SDI    ) شهر اصفهان

     

مقدمه:

در راستای برنامه راهبردی سامانه های اطلاعات مکانمند شهرداری اصفهان و با پشتیبانی مسئولین محترم شهرداری و سازمان آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) شهرداری اصفهان، پروژه راه‌اندازی زیرساختهای اطلاعات مکانی    (Spatial Data InfraStructure)      یا به اختصار SDI     در دستور کار قرار گرفت.

اطلاعات مکانی بعنوان یک زیرساخت، یکی از مهمترین و حساس­ترین عوامل تصمیم­گیری و به خصوص تصمیم‌گیریهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در زندگی امروزه می­باشد. به همین دلیل دستیابی به اهداف و انجام فعالیتهای سازمان­های مختلف زمانی امکان­پذیر است که دسترسی به داده­های مکانی مناسب و یکپارچه میسر باشد. این موضوع به خصوص برای برنامه­ریزی های آینده بسیارحائز اهمیت است.ضمناً در گام اول محدوده بهره برداری این پروژه، شهرداری اصفهان و در گام های بعدی شهر اصفهان خواهد بود.

SDI     مجموعه ای از فناوری ها، سیاستگذاری ها، استانداردها، شبکه های دسترسی و منابع انسانی برای جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی، توزیع، بهینه سازی و استفاده از داده ها و اطلاعات مکانی در سطوح مختلف می باشد که به منظور کاهش موانع در دسترسی ها و استفاده از اطلاعات مکانی و جلوگیری از دوباره کاری ها در تولید اطلاعات مکانی استفاده می شود  و نتیجه آن تسهیل در روند تصمیم گیری و مدیریت یک سازمان و جامعه است.

 

اهداف:

توسعه زیرساخت های اطلاعات مکانی(SDI    )به عنوان یک بستر توانمندسازی می­تواند کمک شایانی به ساده­ سازی تبادل داده­ها و منابع بین سازمان­های مختلف بنماید. SDI     این امکان را به کاربران مختلف می­دهد تا با یکدیگر همکاری وسیعتری داشته باشند و به نیاز بازار پویای کنونی پاسخ بهتری ارائه نمایند. همچنین SDI     بعنوان زیرساخت مشترک برای بهبود دسترسی به منابع و سرویس ها کمک شایانی به تولید کنندگان و استفاده کنندگان یک سازمان و یا یک جامعه می کند.

مزایا و کاربردهای SDI :

·         تسهیل در تبادل، ادغام و به کارگیری اطلاعات مکانی

·         افزایش منافع اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی حاصل از سرمایه گذاری های انجام شده بروی داده­های مکانی موجود توسط سازمانهای مختلف

·         تسهیل در توسعه بازار اطلاعات و صنعت

·         ارایه خدمات نوین و بهینه به کاربران با استفاده از فناوری اطلاعات

·         افزایش امنیت اجتماعی با به کارگیری اطلاعات مکانی در مدیریت بحران

·         ایجاد فرصت­های جدید شغلی 

ارایه خدمات بهینه به کاربران با بهره­گیری از اطلاعات مکانی و بهره­گیری بیشتر از بستر­های توانمندسازی.

 

چگونگی اجرای پروژه:

این پروژه بصورت درون سپاری انجام می گردد. مدیران و کارشناسان سازمان فاوا و شهرداری اصفهان نقش اساسی در انجام این پروژه دارند.آقای دکتر عباس رجبی فرد, رئیس مرکز SDI و مدیریت زمین دانشگاه ملبورن استرالیا و همچنین رئیس انجمن SDI جهانی در این پروژه به عنوان مشاور انتخاب گردیده و راهبری پروژه را بر عهده دارند.

فعالیتهایی که در این پروژه انجام می شوند عبارتند از جلسات هفتگی کارشناسی بصورت غیرحضوری(اینترنتی) با مشاور پروژه و تبادل نظر و استفاده از تجربیات سایر کشورها، برگزاری جلسات با مدیران شهرداری، برگزاری سمینارهای فرهنگ سازی، تهیه خبرنامه دوماهانه SDI و توزیع در سطح شهرداری و برخی ارگانهای شهری مرتبط با اطلاعات مکانی، تهیه و تدوین استانداردها، دستورالعمل ها و اسناد راهبردی SDI و سازمان دهی تشکیلات مورد نیاز در شهرداری از قبیل شورای SDI می باشد. در حین انجام این پروژه برخی فعالیتها چنان پزرگ می شود که به پروژه جدیدی تبدیل می گردد( به عنوان مثال تهیه سیستم کاتالوگ داده های مکانی)

 

وضعیت جاری پروژه:

فاز اول پروژه فرهنگسازی(برگزاری سمینار، توزیع خبرنامه) و مطالعه و تدوین اسناد مرتبط می باشد. همچنین  در این فازمشاور در حال شناخت وضعیت موجود شهرداری اصفهان و برنامه ریزی جهت روند پیاده سازی می باشد.

 

زمان‌بندی پروژه طبق قرارداد و پیش‌بینی اجرای پروژه:

زمان شروع پروژه اول شهریور سال 1388 بوده و مدت قرارداد یک سال می باشد.

 

مشکلات جاری پروژه:

کمبود کارشناس فنی مرتبط با اطلاعات مکانی در محدوده شهرداری اصفهان از اهم مشکلات این پروژه می باشد. به اینصورت که کارشناسان موجود در سازمان فاوا و شهرداری اصفهان باید قسمت عمده وقت خود را به فعالیتهای زیرساختی سامانه های اطلاعات مکانمند اختصاص دهند، لیکن به دلیل وجود فعالیتهای روزمره شامل سرویس دهی نقشه ای به شهرداری و سایر قسمتهای فنی سازمان فاوا و پشتیبانی نقشه ها و نرم افزارهای جاری سامانه های اطلاعات مکانمند(GIS) این مهم در حال حاضر میسر نمی شود و نیاز است متخصصین بیشتری در شهرداری و سازمان فاوا جذب گردند.

 

تأثیرات و نتایج حاصل از پروژه:

با اجرای این پروژه ،ارتباط جهت تبادل اطلاعات مکانی بین بخش های مختلف شهرداری اصفهان برقرار و از هزینه ای اضافی جهت تولید مجدد داده ها کاسته خواهد شد. در گامهای بعدی استانداردها و دستورالعمل های مورد نیاز برای تهیه نقشه های مختلف تهیه خواد شد و سرویس دهی مکانی به سیستم های اطلاعاتی، ذینفعان شهرداری و شهروندان بصورت اصولی انجام خواهد گرفت.

 

توضیحات:

امروزه اهمیت راه اندازی زیر ساخت اطلاعات مکانی به عنوان بستر توانمند سازی جهت کمک به تعامل بهتر سازمانها و یا جوامع ، و همچنین تسهیل در جمع آوری، ادغام، نگهداری و تبادل اطلاعات و سرویسهای مکان مرجع بیش از پیش مورد توجه واقع شده است. استفاده ازSDIبه منظور جلوگیری از دوباره کاری ها و بالا بردن قابلیتهای نهفته در اطلاعات مکانی وافزایش بهره وری از سرمایه گذاری های انجام شده در بخش های مختلف یک سازمان و یا یک جامعه در جهت افزایش کارائی و بهره وری و دستیابی به اهداف توسعه پایدار, لازم و ضروری است..

 

منابع:www.isfahan.ir